Szlak Odry

Kajakowy Szlak Odry

Kajakowy Szlak Odry w Krainie Łęgów Odrzańskich to odcinek 131 km na rzece Odrze podzielony na trasy spływu kajakiem pomiędzy Przystankami Szlaku Odry od Wrocławia do Głogowa o turystycznym znaczeniu dla regionu.

Szlak rozpoczyna się na 262 km we Wrocławiu na ul. Ślęzoujście a kończy na 393 km w Głogowie a na trasie spływu kilometraż rzeki wytyczają słupki z oznakowaniem, które mijamy płynąc w dół rzeki.

Tabliczka z kilometrażem rzeki Odry

Proponowane trasy spływów to te które prowadzą pomiędzy miejscami z dostępem do rzeki i najczęściej są to dawne promy, porty i mariny miejskie. Pomiędzy nimi Odra jest niedostępna i trudno jest dojechać samochodem z przyczepą żeby odebrać kajaki. Proponowane trasy spływów:

– Wrocław, Ul. Ślęzoujście (262 km) – Prężyce z przystankiem w Urazie 14 km (czas 3-4 h)

– Wrocław–Brzeg Dolny z przystankiem w Urazie i śluzowaniem w Wałach 23km (czas 6 h)

– Brzeg Dolny – Malczyce ze śluzowaniem w Rzeczycy 20 km (czas 5-6 h)
– Malczyce – Ścinawa z przystankiem na zwiedzanie Klasztoru w Lubiążu 27km
(czas 6 h)

– Lubiąż – Ścinawa 21 km (czas 4 h)

– Ścinawa – Chobienia spokojna dla rodzin z dziećmi 18 km (czas 3h)

– Chobienia – Leszkowice lub Kotowice dobra na surviwal (czas 3-4 h)

– Leszkowice lub Kotowice – Głogów (393km) z biwakiem w ujściu Baryczy 25 km (czas 5 h)

Szlak Odry jest rajem dla osób które lubią przestrzeń, wygodę i relaks gdyż na trasie spływu kajakowego nie napotykamy właściwie żadnych przeszkód takich jak zwałki, prożki, mielizny a do tego dochodzi nurt Odry o swobodnym spływie o prędkości 3-5 km/h. Problemy jakie mogą nas zaskoczyć to przeciwny silny wiatr na odcinku Odry od Wrocławia do progu Malczyce piętrzącego wody rzeki.

Dalej na Odrze nie ma już progów wodnych, aż do samego Szczecina, więc rzeka ma tu inny charakter co wpływa na środowisko przyrodnicze cechujące się odmiennością siedliskową.

Dzięki tym zróżnicowanym zasobom możemy zaplanować zarówno wyprawę surviwalową z biwakami w łęgach jak i opartą na przystankach w dużych miejscowościach https://szlakodry.pl/cat/biwak/.

Odra z lotu ptaka

Kajakowy Szlak Odry w Krainie Łęgów Odrzańskich posiada szczególne warunki połączenia tras kajakowych z trasą linii kolejowych. Przecinają one Odrę lub do niej przylegają w kilku miejscowościach, pomiędzy Wrocławiem a Głogowem, co tworzy unikatową propozycję dla podróżników lubiących wyprawy bez użycia samochodu.

Na Szlaku Odry można zatem podróżować na spływ kajakowy  z wykorzystaniem komunikacji zbiorowej, w tym linii kolejowych, autobusowych i przesiadać się  w miejscowościach będących tzw. węzłami odrzańskimi.

Dotyczy to także wizytówki Krainy Łęgów Odrzańskich – Opactwa Lubiąż, które przyciąga swoim bogactwem historyczno-kulturowym wiele osób. Jest doskonałym miejscem na organizację eventów czy działań performerskich, jak choćby obchody dni rzeki Odry z grupą Siostry Rzeki.

Jeżeli mieszkasz we Wrocławiu, Głogowie lub innym mieście na trasie kolejowej Zielona Góra – Wrocław, zaplanuj wyprawę i zostaw samochód w domu.

Możesz skorzystać z możliwości jakie daje połączenie linii kolejowych ze Szlakiem Odry. Dodatkowo nowe trasy kolejowe jak ta z Wrocławia przez Legnicę i Lubin do Głogowa też łączą się z Węzłem Malczyce i Głogowem.

Rowerowy Szlak Odry

Rowerowy Szlak Odry w Krainie Łęgów Odrzańskich to nie tylko dwa odcinki tras jak:
– lewobrzeżny odcinek o długości 141 km na lewym brzegu Odry od Wrocławia do Głogowa i
– prawobrzeżny odcinek o długości 112 km na prawym brzegu Odry od Brzegu Dolnego do Głogowa.

Szlak prowadzi zarówno polnymi ścieżkami i drogami jak i mało ruchliwymi szosami, ale również uciążliwymi odcinkami po wałach odrzańskich a wszystko po to żeby zetknąć się z bogatą i dziką przyrodą Łęgów Odrzańskich.

Rowerowy Szlak Odry łączy się z coraz większą ilością ścieżek rowerowych o wysokim stopniu zorganizowania:
– Na terenie Powiatu Średzkiego;
– Po trasie dawnej kolejki Wołów – Lubiąż;
– Leśne wokół Jemielna;
– Pod Głogowem Duathlon Pęcław. 
– Ścinawa – Prochowice, dawną linią kolejową

Trasy rowerowego Szlaku Odry przebiegają pomiędzy Przystankami Szlaku Odry od Wrocławia do Głogowa. Baza noclegowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą (biwaki), możliwościami wypożyczenia rowerów lub innymi usługami – przewóz rowerów dla dużych grup, pozwala na kilkudniowe zwiedzanie. Proponujemy wycieczki pod kątem kulturowym i przyrodniczym z najwspanialszym na naszym obszarze zabytkiem Klasztorem Lubiąż – Perłą Baroku.

Kolej na Rowery – Trasy rowerowego Szlaku Odry przebiegające przez węzły odrzańskie również możemy wykorzystać do przemieszczania się na duże odległości. Wykorzystujemy dzięki temu rozwiązaniu potencjał połączenia tras rowerowych z liniami kolejowymi do obsługi ruchu turystycznego na Szlaku Odry.

Na parkingach w pobliżu dworców kolejowych zostawiamy samochody i udajemy się na Rowerowy Szlak Odry pomiędzy Wrocławiem a Głogów. Dzięki linii kolejowej „Odrzanka” przebiegającej przez Brzezinkę, Brzeg Dolny, Malczyce, Małowice, Ścinawa do Głogowa, możemy wrócić pociągiem po samochód pozostawiony na parkingu przy dworcu PKP. Linie kolejowe zapewniają nam logistykę związaną z powrotem na początek rajdu rowerowego.


Wiata rekreacyjna na ścieżce Bieliszów

Żeglugowy Szlak Odry

Odra to rzeka żeglowna, którą mogą pływać jednostki z silnikiem motorowym. Jest to duży atut Szlaku Odry w stosunku do innych szlaków wodnych.

Szlak Odry w Krainie Łęgów Odrzańskich zaczyna się na śluzie Rędzin we Wrocławiu (260 km) a kończy w Głogowie (393 km). Na naszym odcinku Odry musicie sforsować jeszcze dwie śluzy Brzeg Dolny w Wałach i śluzę Malczyce w Rzeczycy, stanowiące przejścia przez progi wodne ich stopni szerzej opisanych w zakładce śluzowanie

Urząd zleca jednostką wcześniejsze powiadamianie o zamiarze przejścia tego odcinka Szlaku Odry.

Zasady żeglugi szczegółowo opisują zarządzenia Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Do najważniejszych należą.

Łączność radiotelefoniczna statek – ląd (z administracją drogi wodnej i Urzędem Żeglugi Śródlądowej; dla celów przekazywania informacji nawigacyjnych, monitoringu ruchu statków, ich pilotażu, holowania, cumowania itp.) powinna być prowadzona:
– na częstotliwości 156,725 MHz (kanał 74);
Łączność radiotelefoniczna statek – statek powinna być prowadzona:
– na częstotliwości 156,500 MHz (kanał 10).

Awanport Malczyce

Informacje nawigacyjne:
oznakowanie toru wodnego na Odrze od morza do ostatniego portu dla żeglugi (w górę rzeki)
– lewa strona toru boje i znaki czerwone
– prawa strona toru boje i znaki zielone
Inne znaki nawigacyjne informujące o ograniczonej wysokości prześwitu nad lustrem wody (WWŻ) znaki kilometrażowe, informujące o miejscu cumowania itd. dostępne na stronie wroclaw.rzgw.gov.pl.

Rejs Odrą – Szkuta przy brzegu

Na odcinku do Malczyc pływamy rzeką, której woda jest spiętrzona, jednakże może mieć niskie stany z uwagi na wypuszczanie fali wezbraniowej dla większych jednostek płynących poniżej Malczyc. Urząd Żeglugi i Wody Polskie zaleca zatem sprawdzenie informacji nawigacyjnych na stronie www.informator.wroclaw.rzgw.gov.pl

Natomiast od Malczyc do Głogowa pływanie jednostkami jest utrudnione z uwagi na niskie stany wód. Większe jednostki nie są w stanie pływać bez zamówionej wcześniej fali wezbraniowej. Ta część Odry pozbawiona progów piętrzących charakteryzuje się dużymi wahaniami stanów. W ciągu doby może obniżyć się lub wzrosnąć nawet do 1 m, a jest to związane z puszczaniem wody ze śluzy w Malczycach. Brak konserwacji i pogłębiania tego odcinka drogi wodnej powoduje duże ryzyko podróżowania nią z uwagi na wypłycenia i podwodne zwałki, które powodują awarie i urwania śrub motorowych.

OPIS SZLAKU ŻEGLUGOWEGO

Do wartych odwiedzenia miejsc na Szlaku Odry w Krainie Łęgów Odrzańskich z punktu widzenia motorowodniaka zaliczyć należy, począwszy od Śluzy Rędzin czyli 260 km na Odrze to:
Kilometraż

262 km (L, P) betonowe zjazdy po dawnym promie rzecznym na ul. Ślęzoujście- Rędzin, do slipowania jednostek.
275 km (P) Miasteczko Portowe w Urazie z pomostami pływającymi, wypożyczalnią sprzętu motorowodnego, slipami do wodowania jednostek.
275 km (P) Prom Rzeczny osobowy który można zamówić w Porcie Uraz aby się przeprawić do Prężyc i z powrotem.
276 km (L) Zalew Prężycki, duży akwen do pływania z betonowym slipem.
281 km (L) Bardzo długa śluza w Brzegu Dolnym, obok elektrowni. Przedostatnia na Odrze. Konieczne uprzednie zgłoszenie śluzowania, gdyż obsługa jest zatrudniona także w elektrowni.
285 km (P) slip z wodowskazem przy oddziale RZGW w Brzegu Dolnym tuż przy pałacowym tarasie widokowym.
285 km (P, L) betonowy zjazd po dawnym promie rzecznym Brzeg Dolny – Głoska, do slipowania jednostek.
300 km (P) obecnie to ostatnia śluza na Odrze nazywana Malczyce ale zlokalizowana w Rzeczycy, zamiar przejścia należy wcześniej zgłosić u obsługi.
305 km (L) Port Malczyce z zachowaną dawną infrastrukturą przeładunkową z tzw. wywrotnicami wagonów. Stocznią Rzeczną Malbo – funkcjonującą do dnia dzisiejszego i zlokalizowaną w domu na terenie Stoczni Izby Pamięci dotyczącej Portu Malczyce.
305 km (L) zjazd z bruku po dawnym promie rzecznym Malczyce – Prawików, wykorzystywany do slipowania.
305 km (L) Marina za GOK Malczyce z miejscem na biwak i toaletami dostępnymi po wcześniejszym zawiadomieniu Urząd Gminy.
311 km (P) Marina i pole biwakowe p. Mariana Szpaka w Lubiążu.
332 km (L) Port Ścinawa z infrastrukturą turystyczną, toaletami i pomostami pływającymi. Istnieje możliwość zatankowania wody i podłączenia do prądu po wcześniejszemu zgłoszeniu. Możliwość cumowania jednostek. Więcej informacji u Henryka Smelkowskiego pod nr tel. 782 466 133.

Szlak Odry w Krainie Łęgów Odrzańskich

332 km (L) Rejsy Szkutą drewnianą „Łęgowa Dama”.
349 km (L) Port Chobienia z infrastrukturą turystyczną, toaletami na żetony i pomostami pływającymi, wyposażonymi w instalacje elektryczną i wodociągową. Istnieje możliwość zatankowania wody i podłączenia do prądu na żetony. Korzystanie z infrastruktury mariny jest odpłatne i podlega pod Dom Kultury w Chobieni.
350 km (L) betonowy zjazd i slip po dawnym promie rzecznym Chobienia.
355 km (L, P) betonowy slip po dawnym promie rzecznym Radoszyce – Ciechanów.
366 km (L, P) betonowy slip po dawnym promie rzecznym Leszkowice – Bełcz Wielki.
393 km (P) Marina Głogów z infrastrukturą turystyczną, toaletami i pomostami pływającymi, wyposażonymi w instalacje elektryczną i wodociągową. Istnieje możliwość zatankowania wody i podłączenia do prądu. Możliwość cumowania jednostek. Slipowanie dalej w zatoce portowej.
393 km (P) Rejsy Statkiem pasażerskim LAGUNA.